sunnuntai 1. toukokuuta 2016

Täällä mä vielä oon

Koulutehtäväputken perään teki mieli vain olla tekemättä ja ajattelematta yhtään mitään. Se ei tietenkään ollut mahdollista, joten elokuvissa käyminen sai toimia ajatusten nollaajana. Keskiviikkona kävin katsomassa Viidakkokirjan, päivitetty ja synkempi versio 1967 vuoden Disney-klassikosta. Elokuva on visuaalisesti tyylikäs, ensimmäisestä elokuvarooliaan tekevä Neel Sethi onnistuu hyvin roolissaan Mowglina, kun tähän lisätään vielä hyvin toimivat nimekkäät näyttelijät eläinhahmojen ääninä sekä pari rakastettua laulua alkuperäisestä elokuvasta, niin voisi sanoa että kokonaisuus on varsin hyvin toimiva viihdekokonaisuus. Torstaina oli vuorossa varsin erilainen elokuva, Room. Emma Donoghuen saman nimiseen kirjaan perustuva elokuva, joka ei tosiaan ole ihan kevyimmästä päästä olevaa katsottavaa. Hirveästi elokuvasta ei halua sanoa etukäteen, mutta elokuva siis kertoo 5-vuotiaasta pojasta, joka on koko ikänsä asunut äitinsä kanssa vankeudessa, huoneessa. Elokuvat olivat todella erilaisia keskenään, mutta kummatkin elokuvat saivat kyllä hyvin ajatuksia siirrettyä arjesta pois.

Lauantaina pääsin yhden työkaverini kanssa osallistumaan Fam tripille, joka on siis matkatoimistotyöntekijöille järjestettävä matka/retki, jossa on tarkoitus tutustua tarjolla oleviin palveluihin ikään kuin asiakkaan roolissa. Ei nyt ehkä ollut selkein tai tarkin selitys, mutta jotain tuon suuntaista kuitenkin. Lähdimme siis aamupäivällä (toki reilusti aikataulusta myöhässä) Taxi boatilla kohti Vilanova i la Geltrúa ja Sitgesiä, kaupunkeja jotka sijaitsevat noin nelisenkymmenen kilometrin päässä Barcelonasta lounaaseen. Sää ei ollut kovinkaan kaunis ja venematka kesti hieman sateisessa säässä ja varsin aallokkoisessa meressä selvästi suunniteltua pidempään ja matkan jälkeen maihin pääseminen tuntui varsin hyvältä. Kirkkaalla säällä tuo veneajelu olisi varmasti ollut mukavampi kokemus.

aivan loppumatkasta sää muuttui kirkkaammaksi, meri tyynemmäksi ja samalla myös matkanteko mukavammaksi
Vilanova i la Geltrússa pääsimme tutustumaan La Daurada Beach clubin tiloihin ja paikallinen Drum Beat -rumpuryhmä esiintyi meille lyhyesti. Koska olimme aikataulusta jonkin verran myöhässä, jatkoimme melko pian matkaa Sitgesiin. Siellä menimme Antemare hotelliin, jossa pääsimmekin Cheap Filmsin johdolla tekemään Dracula elokuvaa. Tämän aktiviteetin aikana pukeuduimme kaikki joksikin hahmoksi ja kuvasimme reilun 10 kohtauksen Dracula elokuvan, jokainen kohtaus yhdellä otolla. Sanomattakin lienee selvää, että kummallisissa asuissa heiluminen ja liioitellut eleet saivat aikaan hyvät naurut kaikissa osallistujissa. Elokuvan tekemisen jälkeen nautimme hotellilla tapastyyppisen lounastarjoilun ja sen jälkeen palasimme takaisin Barcelonaan, tosin alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen veneen sijasta bussilla.

Kaiken kaikkiaan päivä oli hauska, mielenkiintoinen, hyväntuulinen ja opettavainen kokemus. Vaikka retki ei varsinainen työpäivä ollutkaan koin sen osaksi työssäoppimista, sillä se tutustutti palveluihin jotka olisivat muuten jääneet itseltäni huomaamatta ja koko päivä olisi toki jäänyt kokematta jos olisin tehnyt työssäoppimiseni jossain muualla. Retken järjestäjänä toimi Sitgesissä toimiva tapahtumia järjestävä Fun-Acció yritys. Aivan retken aluksi jotkin esittelyistä tapahtuivat katalaaniksi, kunnes vieressäni istunut nainen kysyi ja huomautti, että kaikki eivät sitä ymmärrä. En ole aivan varma vaihtoivatko järjestäjät katalaanin puhumisen espanjaan ainoastaan sen takia, että minä en ymmärtänyt katalaania. On jollain tapaa hyvin koomista, jos minä tosiaan olin ainoa syy tähän kielenvaihdokseen.

maisemaa Sitgesin rantakadulta, palmuista voi nähdä että tuuli oli varsin reipas
Tuli ehkä kirjoitettua tarpeettoman mainostava teksti, mutta tuollaisen päivän jälkeen tuntuu jotenkin vaikealta ja typerältä olla mainitsematta nimeltä mitään päivän järjestelyihin osallistuneita tahoja. Maanantaina on edessä näyttö. Paluulento takaisin Suomeen on tasan kuukauden päästä. Hämmentävän nopeasti tämä aika on mennyt. Pakko vielä loppuun hehkuttaa tämän tekstin otsikon takana olevaa bändiä. Younghearted, suloista ja hyväntuulista suomalaista indiepopia, yhtyeen debyyttialbumi julkaistiin perjantaina, kannattaa kuunnella.